ROPO efekt

ROPO efekt  – Research Online Purchase Offline – jednoduše řečeno, situace kdy zákazníci vyhledávají informace o produktech v online prostředí (dělají až průzkum o produktu nebo službě), ale koupi zrealizují offline, tedy v normálním kamenném obchodě, nebo na pobočce.

Toto chování zákazníků velmi komplikuje vyhodnocování online reklamy. Velmi často se to týká hlavně výkonnostních marketingových kanálů jako jsou PPC reklamy.

Měření ROPO efektu

Ropo efekt můžeme měřit. Ovšem ve většině případů je měření procesně složité a při nedostatku zkušeností se správnými postupy pro měření bude docházet k chybným číslům a závěrům.

  • oddělené telefony pro jednotlivé marketingové kanály
  • výzkum na pobočce
  • telefonické dotazování
  • věrnostní karty
  • kupóny – např. na tiskovinách
  • domluvení schůzky, konzultace přes webový formulář, aplikaci nebo e-mailem
  • rezervace produktu v online prostředí >> vyzvednutí na pobočce – jeden z nejjednodušších způsobů

Co si s ROPO efektem počít?

Hlavně vědět, že existuje. Uvědomit si, že existuje i podobný opačný efekt.

Využít ROPO efekt ve svůj prospěch. Chování lidí je přirozené, nezvratné. Budou si nejprve dělat průzkum, vybírat a následně nákup uskuteční v kamenné prodejně. 

Další zdroje