Jak plánovat kampaně, abyste zbytečně neprodělali


Nevíte, zde-li se vám vyplatí inzerovat na určitý typ zboží? Chcete předejít tomu, že kampaň bude značně prodělečná? Chcete odhadnout, na který sortiment v PPC raději neinzerovat? Jak lze odhadnout výsledek a co si pro predikci připravit se dozvíte v našem článku. Zaměříme se na výkonové kampaně.

Jaké ukazatele sledovat

Cíle

Základ. Předtím, než začnete tvořit jakoukoli kampaň, musíte si stanovit, čeho chcete dosáhnout.

Kromě prodejních cílů (na které se dnes zaměříme) se dále může jednat např. o:

  • Stažení PDF akčního letáku, či jiného souboru
  • Registrace k odběru newsletteru 
  • Brand – co nejvíce se zviditelnit

Abyste mohli zjistit, zda-li je dosažení cíle reálné, měli byste si stanovit cenu za konverzi. Např. peněžní hodnotu stažení letáku, či registrace k odběru newsletteru. U prodejních cílů standardně platí: hodnota konverze = hodnota zakoupeného zboží. 

Konverzní poměr

Značíme jej KP.

KP [ % ] = počet návštěv s uskutečněnou konverzí / poměr všech návštěv * 100. Obecně platí, že standardní (slušný) konverzní poměr je 1 %.

Vždy na KP nahlížejte v kontextu. Máte velmi malý konverzní poměr (např. 0,4 %), ale prodáváte velice luxusní zboží, či produkty s obrovskou marží? Pak vám reklama může přinášet velký zisk. To samé může platit i v opačném případě (vysoký KP, ale nízká cena, či marže u produktů).

Průměrná cena objednávky

Průměrná cena za 1 transakci. Dbejte na to, aby PCO byla co největší. Kromě jiného ušetříte i na balném. Docílit vyšší PCO se dá např. Dopravou zdarma, při nákupu nad 1 500 Kč. 

PCO [ Kč ] = obrat / počet transakcí

Optimální cena za proklik

Zajímá vás, jaká je ve vašem případě ideální cena za proklik? Spočítejte si to:

Optimální cena za proklik [ Kč ] = Marže x PCO x KP.

Na začátku kampaně nastavujte ceny za proklik vyšší, abyste hned nepropadli na nízké pozice. Postupně cenu za proklik můžete snižovat. 

Marže

 … aneb jaký máte z produktu zisk.

Píklad: 

  • Z velkoobchodu nakoupíte tričko za 350 Kč. 
  • Prodáte jej za 500 Kč
  • Výsledná marže je 30 %

Marže [ % ] = (Prodejní cena – Nákupní cena) / Prodejní cena * 100

Před vytvářením kampaně si marži vždy zjistěte. Potřebujete ji nejen na začátku, ale i při biddování, či následném vyhodnocení kampaně.

Předpokládaná návštěvnost

Přepokládaný počet návštěvPočet zobrazení x průměrné CTR. Se zobrazením vám pomohou inzertní systémy:

  • Sklik: Nástroj Návrh klíčových slov
  • Google Adwords: KeyWord Planner
  • Facebook: Při zadání cílení u reklamní sestavy vám Facebook ukáže předpokládaný rozsah zobrazení

Podíl nákladů na obratu

Tento ukazatel nám říká, kolik procent obratu tvoří náklady. Např. PNO = 20% vyjadřuje, že na stokorunový obrat je potřeba vynaložit 20 Kč. Dejte si dohromady se svou marží. Pokud chcete vytvářet kampaň na pračky a máte na nich 20% marži, PNO má být max. 19,9 %, abyste na nich vydělali. 

PNO [ % ]  = náklady / obrat

Jak rozhodnout, zda-li kampaň vytvářet

Teď se potřebujeme rozhodnout, zda-li na daný sortiment spouštět např. kampaň v Skliku.

Predikujeme si tyto hodnoty:
Obrat = KP x předpokládaná návštěvnost x PCO
Náklady = průměrné náklady na proklik x předpokládaná návštěvnost
Nyní můžeme spočítat předpokládané PNO [ % ] = náklady / obrat. Místo PNO si samozřejmě můžete spočítat

Při dosazování průměrného hodnot vycházejte ze systému, kterému se chcete věnovat. Chcete dělat PPC kampaň pro Sklik? Vycházejte z dat pro SKlik. To samé platí pro Adwords, či Facebook (oproti Sklik / Adwords bývá dost odlišný). Pokud nemáte k dispozici dostatečná data, msuíte vycházet z celkových dat e-shopu.

Pokud vám zjištění PNO nevyhovuje, můžete si vypočítat, jestli budete v zisku.

Zisk [ Kč ] = očekáváný obrat * marže – celkové náklady

Pokud máte k dispozici i další firemní náklady, případně hodinový náklad na agenturu, do nákladů jej také připočítejte. 

Takto získáte předpokládané PNO (hrubý odhad). Neberte odhad jako dogma. Vše se počítá pouze na základě hrubého odhadu. Pokud však predikované PNO výrazně překročí hranici vaší marže, do kampaně se nepouštějte. Investujte čas raději do zboží za vyšší cenu / s vyšší marží.

Při plánování kampaně si také ověřte, zda-li máte na skladě (či k doobjednání) dostatečný počet kusů zboží na to, abyste vůbec mohli dosáhnout zisku. Lehce se vám může stát, že až pozdě přehlédnete fakt, že hodiny vytváříte kampaně pro 2 produkty na skladě bez možnosti přiobjednání.

Bojíte se sami vytvářet kampaně, abyste neprodělávali? Kontaktujte nás a my se o vaše kampaně postaráme. 

Team WebPrezent

Team WebPrezent

Píšeme články a reporty, především však vytváříme www stránky, přinášíme klientům peníze pomocí internetového marketingu a v neposlední ředě také dáváme tvář firmám tvorbou loga na míru.
Team WebPrezent

Latest posts by Team WebPrezent (see all)