PCO – průměrná cena objednávky

Jednoduchá metrika, velmi často podceňovaná.

Jak vypočítat PCO?

Jedná se o Obrat / Počet objednávek

  • Obrat je tedy např. 1 000 000,- Kč bez DPH, dopravy a ostatních poplatků za měsíc.
  • Počet objednávek je 1 000 za měsíc.
  • Pak je PCO = 1 000,- Kč.

Jak zvýšit průměrnou objednávku?

Je důležité si uvědomit, že jedním z cílů prodejce by mělo být průměrnou výši objednávky navyšovat, zvyšují se tak celkové tržby při zachování počtu objednávek.

  • up-sellingu (navyšovací prodej)
  • nebo cross-sellingu (křížový prodej) a to ať nabídkou rozšířených služeb (prodloužená záruka, servis na místě, pojištění) nebo přikoupením dalších produktů
  • správným stanovením dopravy zdarma od určité hranice

Snížit PCO může např. doprava zdarma, nebo sníže hranice dopravy zdarma pod průměrnou objednávku. Tento jev je patrný při Dni dopravy zdarma, který organizuje Heuréka.

Průměrná objednávka by měla patřit mezi KPI metriky, které pravidelně sledujeme.