Konverze

Jak zjistit, zda se reklama vyplácí? Měřit. Měřit především konverze.

Co je to konverze?

Pro jednodušší pochopení si můžeme konverzi definovat jako okamžik, kdy se z pouhého návštěvníka stává zákazník. Nejčastějším typem konverze je, pokud zákazník učiní objednávku např. v e-shopu.

Příklady konverze

  • realizace objednávky
  • registrace zákazníka
  • odeslání poptávkového formuláře
  • registrace do newslettru
  • přihlášení se k RSS odběru
  • přihlášení se k fanouškovství Facebook stránky
  • stažení ceníku, produktového listu

Druhy konverze

Dle důležitosti:

  • Makrokonverze – plnění hlavních cílů webu – odeslání objednávky, nákup zboží, registrace do služby, apod.
  • Mikrokonverze – registrace do newslettru, odběr RSS, fanouškovství FB stránky, sledování na Twittru, apod.

Mikrokonverze jsou velmi často podceňované a přitom jsou to drobné krůčky k makrokonverzi. Zároveň jsou mikrokonverze důležité pokud je nákupní cyklus dlouhodobého charakteru. S budoucím zákazníkem si postupně budujeme vztah.

Dle prostředí:

  • On-line konverze – konverze např. v e-shopu, z newslettru.
  • Off-line konverze – v reálném prostředí, např. kamenná prodejna, telefonický hovor, papírový leták.
  • mohl by vás zajímat pojem ROPO efekt

Dle vlivu na konečný výsledek:

  • Přímá konverze – konverze z posledního zdroje.
  • Asistovaná konverze – než zákazník dokončil nákupní cyklus, mohl přijít i z několika různých zdrojů (PPC reklama, newsletter, výsledek vyhledávače), je dobré „část“ konverze připočítat i spolupodílejícím se zdrojům na výsledné konverzi.
  • mohl by vás zajímat pojem Měření konverzí

Stanovení konverzí vychází z obchodní a marketingové strategie. Samotná konverze (makro i mikro) patří do KPI ukazatelů, které je třeba sledovat. Vývoj plnění konverzí se sleduje v KPI reportech.