Tahák pro vyhodnocování (KPI reporty)


Tahák pro vyhodnocování KPI ukazatelů

Kompletní tahák pro čtení KPI reportů. Čerpá z našeho slovníku pojmů.

Až se tahák nadrtíte, tak z vás sice nebudou profi analytici, ale budete rozumět základním pojmům a ukazatelům.

Zdroje návštěvnosti

Lidé mohli na váš web přijít z různých zdrojů  – z vyhledávačů, bannerové reklamy, newsletteru, srovnávače apod. Zorientujte se v nich.

Organic

Organic nám značí to, že návštěvník přišel do kontaktu s webem z přirozených výsledků vyhledávání.

V ČR se jedná hlavně o vyhledávače:

  • Google
  • Seznam
  • Bing.

Více v pojmu Organická návštěvnost.

CPC

Cena za proklik. Jedná se vlastně o jednotku PPC systému.

Jde o druh propagace, kde zákazník platí pouze za to, že návštěvník klikl na jeho reklamu. V ČR se jedná především o Google Adwords a Sklik.

Více v pojmu CPC – cena za proklik.

Direct – přímá návštěvnost

Návštěvník do adresového řádku prohlížeče zadal přímo URL adresu e-shopu.

Pozor ale na to, že může jít i o návštěvy, které Analytics nedokázal jinam zařadit, či přístupy za záložek.

Více v pojmu Přímá návštěvnost.

Referral

Značí to, že návštěvník přišel do kontaktu s webem různými způsoby, např:

  • přes odkaz na jiné stránce,
  • obrázek ve výsledcích vyhledávání internetových vyhledávačů,
  • ze zbožových srovnávačů apod.

Více v pojmu Referral.

Massmail

Jedná se o rozesílání hromadných e-mailů.

Často se jedná o akční nabídky, newslettery, či vánoční přání.

RTB

dá se říci, že se jedná o nástupce klasických bannerových reklam.

Jde o displayovou reklamu s bannerovými formáty, která má možnosti cílení a placení obdobné, jako PPC.

Více v pojmu RTB.

KPI – ukazatele

Jednotlivé zdroje návštěvnosti vyhodnocujeme. Podle toho, zda plní či neplní stanovené cíle (KPI ukazatele).

Mezi klíčové metriky patří tyto.

Prokliky

Počet prokliků na váš web. Nejčastěji z PPC reklamy Sklik či Google Ads.

Zobrazení

…nebo-li imprese.

Inzerujete v Obsahové síti Google Ads, či Sklik? Pak zbystřete.

Tato metrika říká, kolikrát se reklama zobrazila. V samotných systémech pak můžete nastavit počet zobrazení 1 uživateli. Zobrazení vás zajímá především tehdy, pokud budujete značku a chcete zvýšit povědomí.

Více o pojmu Imprese.

CTR – Míra prokliku

Jeden z ukazatelů, který určuje míru kvality reklamy. Poměr zobrazení reklamy a počtu prokliků.

CTR = Zobrazení reklamy / Prokliky * 100 [%]

Příklad:

Reklama se zobrazí 1 000 uživatelům, 100 uživatelů na ni klikne. CTR = 10 %.

Více o pojmu CTR.

CPC – cena za proklik

PPC systému platíte za proklik na reklamu, nikoliv pouze za impresi. Typické hlavně pro inzertní systémy Sklik, Google Ads, či Facebook.

Platíte-li za proklik, vstupujete do aukce. Nabízíte nejvyšší možnou cenu za klik.

CPC = Cena (náklady) / počet prokliků [Kč]

Druhy CPC:

  • Maximální CPC – cena, kterou nabízíte. Reálná cena není vyšší než vámi nabízena maximální. S výjimkou eCPC.
  • Skutečné CPC – cena, opravdu platíte. Je obvykle nižší než maximální cena, kterou nabízíte.

Více o pojmu CPC.

eCPC

Pokud Google Ads zavětří větší pravděpodobnost konverze, zvýší nabídku (max. CPC) až o 30 %. V opačném případě ji sníží.

Doporučuji: U manuálního biddování aktivujte eCPC vždy, když je to možné. Nutností je zaplé měření konverzí v Google Ads.

Návštěvnost

1 návštěva = činnosti na webu s časovým limitem 30 minut od poslední aktivity. Jakmile dojde k překročení času, zaznamená se další návštěva. Toto je zásadní rozdíl oproti metrice Prokliky.

Návštěva je základní metrika v Google Analytics / Universal Analytics. Zvýšení návštěvnosti však obvykle není hlavním KPI. Mělo by být doprovázeno ruku v ruce s navyšováním konverzí.

Konverze

Konverze = stanovený cíl webu.

Jedná se např. o:

  • Objednávka na e-shopu.
  • Odeslaný poptávkový formulář.
  • Registrace do newsletteru.
  • Stažení ceníku apod.

Více o pojmu Konverze.

Konverzní poměr

Procentuální poměr návštěv či prokliků, které zajistily konverzi. Názývá se taká Míra konverze.

A jak ji ve výsledku spočítáte?

KP = konverze / návštěvy [%]

Pokud máte konverzní poměr 1 %, znamená to, že u vás objednal 1 člověk ze 100.

Více o pojmu Konverzní poměr.

CPA – Cena za konverzi

Velmi důležitá metrika, zvlášť, pokud nejste e-shop a nemáte k dispozici další metriky typu PNO, ROI apod.

Stanovte si cenu, kterou jste ochotni dát za splnění cíle (odeslání formuláře, zobrazení kontaktu, stažení ceníku apod.).

CPA = náklady / konverze [Kč]

PNO – Podíl nákladů na obratu

Proděláváte nebo vyděláváte? To zjistíte relativně jednoduše díky metrice PNO.

PNO = náklady / obrat* 100 [%]

Jakmile je výsledné procento vyšší než vaše marže, proděláváte. A naopak. Samozřejmě se jedná o hrubý průměr. Ideálně počítejte se značkou (kategorií zboží), na kterou máte zhruba stejnou marži.

PNO již v základu vidíte v reklamním systému Sklik. Pokud ji chcete vidět i v Google Ads, přidejte si ji jako Nový sloupec.

Více o pojmu PNO.

ROI – návratnost investic

Výkonnostní ukazatel, podobně jako PNO. Počítá se v procentech.

Pokud výsledek vyjde záporný,

pohybujeme se ve ztrátě. V kladných číslech se nám naopak generuje zisk.

ROI = (obrat – náklady) / náklady * 100 [%]

Více o pojmu ROI.

PCO – Průměrná cena objednávky

Zdánlivě nedůležitý údaj, ale opak je pravdou.

Snižuje se vám Průměrná cena objednávky? Pak vynakládáte větší usílí (balení, administrativa,…) na menší zakázky. A to nechcete.

PCO = Obrat / počet objednávek [Kč]

Tipy: Jak zvýšit PCO

Způsobů je hodně:

  • Doprava zdarma od 2000 Kč.
  • Zákazníci k produktu XY ještě kupují YX.
  • Akce – za nákup od 1000 Kč dostanete dárek.
  • … a další

Více o pojmu PCO.

KPI ukazatele si určujete sami. Může to být např. i počet zaindexovaných stránek, počet položek v e-shopu, které jsou skladem nebo počet položek, které posíláte do XML feedu.

Ztrácíte se v pojmech? Potřebujete spolehlivého partnera na dlouhodobou spolupráci v on-line marketingu? Mrkněte na naše služby nebo nás rovnou kontaktujte.

Lukáš Kolovrat
Odběr
Upozornit na
guest
0 Komentáře
Inline Feedbacks
View all comments