Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru


Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru

Chcete při tvorbě PPC kampaní ve vyhledávání využít čas efektivně? Používejte AdWords Editor. Slouží pro rychlé nastavení a kopírování kampaní a následný import do Skliku.

Nemáte AdWords Editor? Stáhněte AdWords Editor z oficiálních stránek Google Ads.

Obsah:

Práce s AdWords Editorem

Klávesové zkratky

Začněte tím, že si vytisknete nejpoužívanější zkratky AdWords Editoru. Kompletní seznam najdete přímo v nástroji (zkratka CTRL+?).

Používejte je. Minimálně ty základní, které znáte např. z Wordu. CTRL+A, CTRL+H, CTRL+C, CTRL+V, CTRL+SHIFT (označení vícero položek) a další. Bez nich se uklikáte k smrti.

Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru prakticky

Příprava

Ještě, než začnete s Editorem pracovat, mrkněte, jak si udělat přípravu před tvorbou PPC kampaní – rychlou Analýzu klíčových slov.

Při tvorbě PPC kampaní vycházím ze zpracované tabulky – Analýza hledanosti – Tvorba logapředchozího článku.

Vytvořte si rutinu. Po každém spuštění AdWords Editoru si stáhněte poslední změny. Ať nepřepíšete něco, jste si upravili v AdWords rozhraní.

První kampaň řádně nastavte, budete ji později rozkopírovávat.

Pár slov ke struktuře kampaní

Promyslete strukturu kampaní:

  • Vycházejte z Analýzy dotazů.
  • Zpravidla vám nebude stačit 1 kampaň.
  • Tvořte si logické celky.

Obecné výrazy mívají vysokou cenu za proklik a jsou velmi konkurenční. Častokrát soupeříte s velkými hráči na trhu typu Mountfield, Alza, či Hornbach. Stejně tak počet prokliků (pokud se udržíte v TOP 3 – 4). Pracujete-li s omezeným rozpočtem, nechcete, aby obecné výrazy “vyžraly” prostředky konkrétnějším sestavám a synonym (které budou méně konkurenční).

Nezapomeňte vytvořit extra kampaně na TOP spojení. “Na míru”, “Cena”, spojitost s městem působiště. Zvláště, pokud jste NEeshop (děláte služby). Pak tato spojení pro vás mohou být zlatým dolem. Proto jim věnujte extra péči. Inspiraci čerpejte v Analýze hledanosti na tvorbu loga. Tam jsem nastřelil strukturu kampaní i sestav.

Doporučuji rozdělovat sestavy dle shod klíčových slov. Minimálně u sortimentu, který máte ověřený, že funguje.

  1. V jedné sestavě modifikovanou (volnou) shodu + frázovou shodu.
  2. V další klíčová slova s přesnou shodou.

Nastavení kampaně v AdWords Editoru

První kampaň vytvořte ručně. Nastavte takto:

  1. Název kampaně. Pozor na to. Rozmyslete si strukturu. Mně se osvědčilo mít extra kampaně na obecné výrazy, na značky, či synonyma. Pokud to má smysl i dle účelu, Ceny (Akce, Sleva, Levné), Lokace apod. Název kampaně tak může být např. Tvorba loga – Lokace | VS.
  2. Typ kampaně – Pouze Vyhledávací síť.
  3. Zahrnout weby v partnerské síti – Nechte povoleno. Vaše reklama se objeví i mimo weby Google. Chcete vědět více? Pěkně se o problematice rozepsal Matěj Slavík v článku Vyhledávací stránky partnerů Google.
  4. Úpravy nabídek pro zařízení. Neomezejte, máte-li responzivní web. V opačném případě nastavte pro Mobilní zařízení a Tablet mínuska. Třeba až -100 (%).
  5. Omezení frekvence – Bez omezení.
  6. Zahrnout Obsahovou síť – Zakázáno.
  7. Denní Rozpočet. Nemáte-li přesně definovaný rozpočet na kampaň, zvolte např. 100 Kč.
  8. Časový rozvrh reklam. Fungují vám kampaně více v určité dny? (Typicky to bývají dny na začátku pracovního týdne). Nebo v určité hodiny? Nastavte jim vyšší CPC. Nebo můžete zobrazování v určitý čas úplně vypnout. Časový rozvrh nastavujete u konkrétní kampaně v rozhraní Google Ads. Po stáhnutí změn do Editoru přes pravé tlačítko zvolíte možnost Kopírovat model (CRTL+Shift + C).
    AdWords Editor - Kopírovat model
    AdWords Editor – Kopírovat model

    Následně vložíte do všech kampaní, kde chcete tento rozvrh použít.

  9. Střídání reklam – Nechte defaultní možnost = Přednostní zobrazování reklam s nejlepšími výkony.
  10. Jazykové cílení – Zvolte vše. Nevíte totiž, jaké jazykové nastavení prohlížeče mají uživatelé nastavené.
  11. Geografické cílení. Záleží na tom, na jakou oblast cílíte. Pro cílení na celou ČR zvolte Česko. Dle potřeby můžete cílit i na město či kraj. Stejně tak lze oblasti vylučovat. (V AdWords Editoru přes možnost Oblasti, vylučující).
AdWords Editor - Nastavení kampaně
AdWords Editor – Nastavení kampaně

Tvorba PPC kampaně

Krok za krokem uvidíte v chystaném videu. Nyní ve stručnosti:

  1. Rodělení sestav dle shod klíčových slov – modifikovaná shoda + frázová shoda a přesná shoda. Sestavu pro sběr dat následně zkopírujete, KW s volnou shodou smažete a frázové shody změníte na přesné.

    AdWords Editor - Změna shod klíčových slov
    AdWords Editor – Změna shod klíčových slov
  2. Na tvorbu klíčových slov použijte PPC generátor, např. Adaptic PPC Mixer. Získáte slova v různých shodách, s diakritikou i bez, vč. obráceného pořadí.

    Adaptic PPC Mixer
    Adaptic PPC Mixer
  3. Klíčová slova z PPC Mixéru vkládejte do AdWords Editoru přes funkci Provést více změn. Pohlídejte si:
    1. Jste na kartě Klíčová slova.
    2. Vkládáte KW do správné sestavy.
    3. Ve formuláři Provést více změň máte vybranou možnost Keyword.

      AdWords Editor - Provést více změň
      AdWords Editor – Provést více změň
  4. Podobným způsobem přidejte obecná Vylučující slova. Pozor na to, ať máte všude zvolená Vylučující slova.

    AdWords Editor - Hromadné přidání vylučujících slov
    AdWords Editor – Hromadné přidání vylučujících slov
  5. Nezapomeňte přidat Vylučující slova na úrovni sestav. Typicky k obecným sestavám, která doplňují konkrétnější.
    • Příklad: Do sestavy Návrh loga – Reference, je třeba přidat Vylučující slovo „reference“, aby se na konkrétní vyhledávací dotaz nezobrazila obecná reklama Návrh loga.
  6. Klíčová slova s volnou shodou převádějte na modifikovanou shodu. Jak na to? To už za mě vymysleli jiní :-). Podívejte se na video od Karla Rujzla – Jak vytvořit volnou modifikovanou shodu v AdWords Editoru.
  7. Pozor, pro tvorbu sitelinků musíte do Sdílené knihovny. Ze standardního přehledu Kampaně můžete sitelinky pouze přiřazovat. A když už v té knihovně budete, klidně přidružte Odkazy odsud.

    AdWords Editor - Sdílená knihovna - Rozšíření o odkazy
    AdWords Editor – Sdílená knihovna – Rozšíření o odkazy na podstránky
  8. Kopírujte. A to jak sestavy, tak i celé kampaně. Nahrazujte klíčová slova, upravujte inzeráty, nahrazujte sitelinky. CTRL+H bude váš velký kamarád.
  9. Vytvořte si během 5 minut report inzerátů pro klienta. Slouží jako výstup reklam ke schválení s případnými návrhy úprav. Je vidět, kolik práce jste udělali.
    1. Označte kampaně, jejichž inzeráty chcete reportovat. Přejděte na Rozšířené textové kampaně.

      AdWords Editor - Report inzerátů
      AdWords Editor – Report inzerátů
    2. Vyexportujte Aktuální výběr dat. Výsledek si pak naimportujte třeba do Google Sheetu, ať vám klient rovnou může psát návrhy úprav do tabulky.

      AdWords Editor - Report inzerátů
      AdWords Editor – Report inzerátů
    3. Výsledek pak může vypadat takto.

      PPC inzeráty vyexportované z AdWords Editoru
      PPC inzeráty vyexportované z AdWords Editoru
  10. Než kampaně odešlete do AdWords, vyexportujte si je pro Sklik. Dokud je máte tučně označené. U velkého účtu vám to ušetří práci s hledáním, které kampaně máte vlastně exportovat. Importu se věnuje celý článek Import PPC kampaní do Skliku.
  11. Po importu do Skliku kampaně ručně projděte. Zkontrolujte, zda se v pořádku vložily, vč. klíčových slov, reklam, odkazů.
  12. Nezapomeňte kampaň Odeslat do Google Ads. Bez toho reklamy nepoběží :-).

    AdWords Editor - Odeslání změn do Google Ads
    AdWords Editor – Odeslání změn do Google Ads
  13. Po odeslání reklam přejděte do Google Ads a zkontrolujte Oznámení, zda nevznikly potíže.
    AdWords Editor - Oznámení
    AdWords Editor – Oznámení

    Typicky to bývá Konflikt klíčových slov a Vylučujících slov.

Chcete se v AdWords Editoru pořádně naučit? Buďte v něm denně. Nebo alespoň každý týden. Přidávejte sestavy na základě vyhledávacích dotazů, tvořte nové kampaně, inzeráty, rozšíření. Získejte cvik. I tady platí, že trénink dělá mistra.

Dárek – Obecný seznam vylučujících klíčových slov

Často na úrovni kampaně přidáváte stejná vylučující klíčová slova (bazar, zdarma apod.)

Od nás máte věřejný list zdarma – Obecný seznam vylučujících klíčových slov. Udělejte si kopii a upravte si jej k obrazu svému. Doplňujte jej.

V Google Ads můžete mít listy Vylučujících slov přímo v rozhraní. Poté je přiřazovat ke kampaním. Využijte. Nástroje -> Sdílená knihovna -> Seznamy vylučujících klíčových slov. Pozor na to. Tyto seznamy fungují pouze v Google Ads. Sklik je neumí (ke dni 2.12.2018).

Kam dál?

  1. Jak na PPC reklamu ve Vyhledávací síti – Úvod (rozcestník).
  2. Rychlá Analýza klíčových slov.
  3. Tvorba PPC kampaní v AdWords Editoru.
  4. Import PPC kampaní do Skliku.
  5. PPC CheckList.

Lukáš Kolovrat

PPC specialista
Tvořím a optimalizuji PPC kampaně. Starám se o to, aby vám kampaně v Skliku, AdWords vydělávaly. A abyste byli vidět na Facebooku. Také nastartuji zbožové srovnávače.
Rozumím si s Google, ale i s Heurekou a Mergadem. Mám od nich certifikáty.

Latest posts by Lukáš Kolovrat (see all)